Tereza Pop

Dulce et Decorum. George Anghelescu 


Cronică de carte / Book Review

Arta contemporană tinde să nu arate prea bine pe hârtie. Dacă spațiul galeriei contemporane de tipul „cubului alb” se pretează perfect pentru exponatele postmoderne, atunci când acestea apar în publicații de artă tradiționale, ele își pierd mult din forță și impact. Foile sobre, albe și lucioase pe care sunt plasate incomod instalații sau picturi colorate și texturate transformă aceste opere în exponate bizare, demne de privit cu suspiciune și mirare. În opoziție cu acestea, opere de artă istorice sunt servite ca niște fetișuri în care cu cât vedem mai bine crăpăturile din ulei sau marmură, cu atât suntem mai încântați.
 
Este astfel plăcut de constatat că edituri care publică albume de artă contemporană își adaptează forma și aspectul volumelor într-o manieră favorabilă operelor prezentate. Acest fapt este valabil și pentru Dulce et Decorum. George Anghelescu, volum apărut în București la editura Vellant în 2015. Formatul mare, colile mate, textul colorat, fonturile alternante și ilustrațiile color de o calitate foarte bună, fac din acest volum un obiect similar din punct de vedere stilistic cu operele înfățișate, apropiind puțin cititorul – fizic și nu doar teoretic – de acestea. Volumul este realizat pe baza expoziției „Dulce et Decorum” a pictorului Dan Anghelescu, organizată în 2014 la Galeria H’Art, București. Are patru părți: „Argument” și „George Anghelescu – o încercare de istoricizare” scrise de Valentina Iancu, „Artă din rărunchi cu fața spre lume” de Dan Popescu și un interviu al artistului realizat de Andreea Cazan.

Dintr-o perspectivă a istoriei și teoriei artei ...